Единадесетокласници от ПМГ представиха свои иновативни проекти
В рамките на проведения двудневен мониторинг от МОН по изпълнение на Иновативна задача, единадесетокласници от професиите "Системен програмист" и "Приложен програмист" представиха своите проекти по някои от иновативните дисциплини.
Екипът по мониторинга бе: Илияна Славова, Ралица Войнова и Евгения Сендова- МОН и проф. Румен Трифонов, доц. Галя Павлова, ас. Иво Гергов, ас. Николай Христов от ТУ- София.
По предмета "Обектно-ориентирано програмиране за напреднали", учениците демонстрираха забележителни умения и креативност, представяйки проекти, които впечатлиха журито и гостите на събитието. Ето някои от тях:
KnowSpace: Образователна социална мрежа, създадена от Атанас Чобанов и Иван Георгиев (специалност "Системно програмиране"), която свързва хора с общи интереси чрез тематични канали и интерактивно съдържание. Платформата насърчава обмяната на знания, дискусиите и активното учене в различни научни и академични области.
TrackIt: Уеб сайт за следене на калории, разработен от Диян Лишков (специалност "Системно програмиране"), който използва изкуствен интелект (AI) за по-бързо и прецизно изчисляване на приеманите макроелементи.
BigTour: специализиран туристически портал, създаден с цел да улесни планирането на пътувания както в България, така и в чужбина.
Платформата предлага разнообразие от екскурзии и почивки, които потребителите могат да разгледат и резервират чрез удобен интерфейс и интуитивна търсачка. В BigTour пътуващите ще открият детайлни описания на дестинациите, качествени изображения и полезна информация, която ще им помогне да направят информиран избор за своята следваща ваканция.
Създаден с мисъл за удобството на потребителите, BigTour има за цел да превърне планирането на почивки в лесно и приятно изживяване, съчетавайки функционалност с вдъхновяващо съдържание.
„Нашата мисия е да създадем инструмент, който не просто помага при избора на дестинация, но и вдъхновява за нови приключения“, споделиха авторите на проекта.
Taskman: софтуер, създаден с цел да улесни управлението на задачи в големи проекти. Проектът е ефективен инструмент, който подпомага както индивидуалната, така и екипната работа, осигурявайки непрекъсната комуникация между членовете на екипа. Софтуерът предлага възможности за лесно приоритизиране на задачите спрямо бизнес изискванията, като същевременно задава напомняния за навременното им изпълнение.
„С Taskman целим да улесним процеса на управление на задачите в рамките на жизнения цикъл на даден проект, като насърчаваме екипната работа и увеличаваме общата производителност“, споделиха създателите на проекта.
По предмета „Програмиране на Java“, Николай Христов, асистент от Техническия университет в София, представи два урока на тема "Масиви в Java ". Уроците обхванаха основни понятия, свързани с масивите, както и тяхната практическа приложимост. На учениците беше представен програмен код, който те успешно анализираха.
По предмета "Сигурност на данни" учениците разработиха проекти, свързани с киберсигурността. Те приложиха знанията си в програмирането и защитата на информацията, създавайки следните проекти:
Проверка на сигурността на пароли: Учениците създадоха програми на C# и Python, които анализират пароли според зададени критерии за сигурност. Проектът цели да покаже важността на сигурните пароли и методите за тяхната оценка, демонстрирайки как работят механизмите за автентикация и как системите проверяват надеждността на паролите, за да защитят личните данни на потребителите.
Разшифроване на "тайния код": Проектът представлява създаване на алгоритъм за декриптиране на текст, шифрован чрез метод на симетрично криптиране. В този метод всяка буква е заменена по предварително зададено правило, което позволява възстановяване на оригиналното съдържание. Проектът показва на практика как работят криптографските техники, използвани за защита на информацията. Учениците се запознаха с принципите на шифроване и разшифроване, прилагайки знанията си за кодиране, декодиране и анализ на защитени съобщения.
По предмета от допълнителната учебна подготовка- „3D графика“ с помоща на онлайн версията на SketchUp, учениците създадоха модел на еднофамилна жилищна сграда. На интерактивната дъска се изпълняваше задачата, докато учителят подпомагаше останалите ученици при затруднения. За напредналите беше предвидено допълнително задание, което трябваше да бъде реализирано с DeepSeek. В края на часа учениците представиха своите модели, демонстрирайки усвоените технологични умения и креативни подходи. Всеки от тях успешно приложи новопридобитите знания в SketchUp, което показва напредък и увереност в използването на съвременни 3D графични инструменти. Отзивите бяха положителни, а успехите вдъхновиха всички за бъдещи проекти.
Проведеният мониторинг предостави ценна възможност за изява на учениците и подчерта значението на иновативното обучение в областта на програмирането. Те демонстраха задълбочени познания и креативност, доказаха, че с подходяща мотивация и подкрепа могат да постигнат високи резултати и да допринесат за развитието на технологичния сектор в България.
Екипът от МОН, присъстващи на събитието, изразиха своето задоволство от видяното и поздравиха учениците и техните ръководители за положените усилия и постигнатите резултати. Те подчертаха, че подобни инициативи са от изключително значение за стимулиране на интереса към програмирането сред младите хора и за подготовката им за бъдещи предизвикателства в динамично развиващия се технологичен свят.